Curasoft inrichten
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn bij het in gebruik nemen van Curasoft, vragen wij u onderstaande stappen te doorlopen.
In dit stappenplan staan een aantal handige links, die ervoor zorgen dat wij uw software zo goed mogelijk kunnen laten aansluiten op uw praktijk.
- Ga naar de pagina ‘Curasoft accountbeheer’.
- Vul de ‘Algemene gegevens’ van uw organisatie in.
- Vul de gegevens van uw ‘Behandellocatie(s)’ in.
- Vul de gegevens van de ‘Gebruikers’ in.
Met VECOZO kunt u declaraties indienen en een Controle op Verzekeringsgegevens (COV) uitvoeren. VECOZO staat voor Veilige Communicatie in de Zorg. VECOZO is de instantie die de communicatie regelt met de zorgverzekeraars. Om met VECOZO te communiceren, moet u een systeemcertificaat hebben. Dit systeemcertificaat moet ingelezen zijn in Curasoft.
Er zijn twee verschillende VECOZO certificaten.
- Persoonlijk certificaat:
- Een persoonlijk certificaat van VECOZO is persoonsgebonden. Het certificaat mag alleen gebruikt worden door de persoon waarvan de naam op het certificaat staat. Het is een persoonsgebonden authenticatiemiddel.
- Met een persoonlijk certificaat kan de persoon inloggen op de website van VECOZO.
- De persoon krijgt toegang tot de diensten van VECOZO waarvoor hij geautoriseerd is.
- Systeemcertificaat:
- Een systeemcertificaat is gebonden aan een organisatie of een praktijk.
- Met een systeemcertificaat wordt de administratieve software van de organisatie of praktijk gekoppeld aan de web services van VECOZO.
- Vanuit de administratieve software van de organisatie of praktijk kan er een declaratie ingediend worden.
- Vanuit de administratieve software van de organisatie of praktijk kunnen er verzekeringsgegevens gecontroleerd worden.
- Met een systeemcertificaat kan niet ingelogd worden op de website van VECOZO.
- VECOZO controleert de IP-adres(sen) van systeemcertificaten. Zijn uw IP-adressen niet of onjuist geregistreerd op de controle datum, dan wordt de toegang tot de VECOZO-diensten geweigerd.
Stap 2a: Systeemcertificaat aanvragen
- Vraag het VECOZO systeemcertificaat aan via de website van VECOZO.
- Log in met uw persoonlijk certificaat.
- Het duurt enkele werkdagen voordat u uw certificaat ontvangt.
- Als u uw certificaat heeft ontvangen, moet u het certificaat nog inlezen in Curasoft.
Stap 2b: Back up maken van het VECOZO-certificaat
- Maak een back up van het VECOZO-certificaat. Op de website van VECOZO staat hoe u dit moet doen.
- Het back up bestand heeft u nodig om uw certificaat in de lezen in Curasoft.
Stap 2c: Aanmelden voor de VECOZO Grouper dienst
Curasoft ondersteunt de DOT-systematiek. DOT staat voor DBC’s op weg naar Transparantie. Binnen DOT wordt de DBC niet meer vooraf gedefinieerd, maar achteraf bepaald door een grouper (een centrale webapplicatie). Zorgaanbieders geven aan de grouper door welke zorg zij geleverd hebben (diagnose, zorgactiviteiten als scans en behandelingen). De grouper leidt hieruit af van welk DBC-zorgproduct sprake is, waarna de zorginstelling die kan declareren bij de verzekeraar.
- Ga naar de website van VECOZO om u aan te melden voor de grouper dienst. U heeft hiervoor een VECOZO systeemcertificaat nodig.
Als u gebruik maakt van DBC’s (Diagnose Behandel Combinatie) binnen Curasoft, moet u gegevens aanleveren bij het DIS (DBC-informatiesysteem). DBC’s die in Curasoft worden geregistreerd, worden automatisch klaargezet om aan te leveren aan het DIS. Voordat u de DBC’s kunt aanleveren, moet u zich aanmelden bij het DIS.
- Gaat u voor het eerst DIS-gegevens aanleveren? Klik hier om te zien hoe u zich voorbereid.
- Bij het kopje “Softwareleverancier” vult u “I&DT: Curasoft” in.
- Volg daarna de instructies verder op de website van het DIS.
- U ontvangt een digitaal certificaat als u zich heeft aangemeld.
- Installeer het digitale certificaat op uw eigen computer met behulp van de PVM (Privacy Verzend Module).
Er is een UZI-systeemcertificaat nodig om een BSN-controle uit te voeren bij cliënten in Curasoft. UZI staat voor Unieke Zorgverlener Identificatie. Ook als u al een UZI-servercertificaat heeft voor andere software, moet u voor Curasoft een nieuw certificaat aanvragen.
- Ga naar de website van het UZI-register.
- Volg de stappen die op de website van het UZI-register beschreven staan.
- Bij stap 2 wordt gevraagd om een PKCS#10 bestand aan te maken. Vraag het PKCS10 bestand aan bij uw accountmanager. Het PKCS#10 bestand wordt binnen 2 werkdagen naar u verstuurd.
- Bij stap 3 kunt u het aanvraagformulier invullen. Dit aanvraagformulier kunt u pas invullen als u het PKCS#10 bestand heeft ontvangen.
Vraag eventueel aanvullende diensten aan.